Begyndelsen
Coluer er en familieejet virksomhed, der blev grundlagt tilbage i 1991 af den professionelle spanske cykelrytter Luis Mayoral. Luis var en af de vigtigste spanske cykelryttere for sin tid og kørte for det spanske landshold i 60’erne, hvor han flere gange deltog i verdensmesterskaberne. Han var herudover også en del af det kendte FAEMA-cykelhold, hvor blandt andet en rytter som Eddy Merckx også har kørt. Passioneret og dedikeret til cykelverdenen grundlagde Luis sit eget cykelmærke, som han kaldte Coluer. Han begyndte med et lille antal håndbyggede modeller, som han selv markedsførte i en række små cykelbutikker. I slutningen af 90’erne, blev kendskabet til Coluer større og Luis startede derfor et nyt projekt, nemlig at opføre sin egen fabrik i Portugal. Dette er stedet, hvor hans cykler den dag i dag stadig bliver designet og samlet. Coluer begyndte som drøm for Luis og er i dag et af de mest udbredte cykelbrands i Spanien og Portugal.
Design og produktudvikling
”Cykler er for os ikke bare 2 hjul, et stel og 2 pedaler, det er meget mere. Det er et transportmiddel, et arbejdsredskab, en måde at komme i form på og føle sig godt tilpas, en måde hvorpå man kan have det sjovt og være social. Alle bruger cyklen med forskellige formål, og derfor gør vi også en dyd ud af, at designe vores cykler, så de imødekommer disse formål i et bredt omfang.”
“Startskuddet for vores cykler er selve designafdelingen, det er her de første ideer om, hvad vi vil udvikle og til hvem opstår. Til dette formål har vi et helt team af erfarne designere, der forstår cyklen og som er med i udviklingen af enhver model helt fra bunden. Alle cykler hos os starter med en ide, en blyant, et papir og en computer”
– Udtalelse fra Coluers driftsleder Miguel Moreira
Testet efter de højeste standarder
”Når projektet er godkendt af designafdelingen, produceres den første rå prototype, som sendes til et certificeret laboratorium for at blive kørt igennem alle former for tests under ekstremt belastende forhold. Når denne fase er overstået, produceres de første prøver, som testes ude på landevejen, indtil de får godkendelse af vores krævende testryttere.”
“Når cyklen er blevet godkendt både grafisk og funktionelt, fremstilles de første cykler, der så igen sendes forbi vores ingeniør- og designteam for at blive endeligt godkendt, og først her kan produktionsprocessen begynde.”
Samleprocessen
”Samlingsprocessen af cyklerne foregår på vores egen fabrik i Portugal, der er opdelt i 2 produktionslinjer, en mekanisk linje og en med individuelle positioner, hvor hvert enkelt cykel samles fra start til slut af kun en enkelt person. Det er blandt andet på denne individuelle produktionslinje, at vores racercykler bliver bygget”